Maar Voetbal is toch gewoon Voetbal? Er is geen verschil?

Dat is dus mooi niet waar. Voetbalgames kunnen extreem veel van elkaar verschillen, in content, maar ook in de gameplay en de hele opzet van elke game.
Natuurlijk kan je verschillen heel groot vinden zoals Sensible Soccer wat van bovenaf is en een mega snel spelletje is voor het snelle plezier, of een game zoals dus FIFA en PES wat twee voetbalgames zijn waarbij je in 3D vanaf de zijkant kijkt waarbij spelers een fotorealistische look moeten hebben en het spelletje voetbal wat meer gesimuleerd moeten worden.

De Casual gamer zal deze games als hetzelfde ”genre” zien waarbij beide games hetzelfde willen bereiken, niks is minder waar.

Konami heeft wat goed te maken met PES. Het begon allemaal bijna 10 jaar geleden waar Konami de ‘leiding’ had in Voetbalgames. In ieder geval is dat hoe het in het algemeen bekend is, wat toch niet helemaal waar is omdat je deze games niet kan vergelijken. PES kreeg hogere cijfers en meer praise over zijn gameplay, het zou de ‘Koning van de voetbalgames’ zijn. Maar PES had geen licenties en FIFA wel. Oftewel verkocht FIFA zoveel meer exemplaren en werd het toch meer gespeeld wat in het landschap van gaming anno nu toch echt wel het meest winstgevend is, iedereen gaat voor toegankelijkheid en wil het grootste marktaandeel natuurlijk!

Dus PES wou iets goed maken, met PES2008 na PES6 (Naamsverandering ook voor de makkelijke herkenning?) ging men de gameplaysnelheid omhoog schroeven x2 en kon men veel makkelijker de man voorbij in de hoop dat iedereen dit makkelijker vond, fijner en simpeler vond en dat de game meer werd gekocht. Precies het omgekeerde gebeurde, PES zat vast aan een simulatie gerichte playerbase en iedereen vond de game gewoon keiharde kak.

FIFA aan de andere kant begon te bouwen aan hun mainstream gehalte door de gamemodes uit te bouwen en een grote slag te slaan met het fantasy football bouwen in Ultimate Team.

Nu heeft PES sinds PES2014 de FOX engine van Metal gear solid, ze zijn volledig vanaf nul begonnen. Deze studio met minimale resources probeerde in een jaar van engine te veranderen en even een mega game neer te zetten. PES2014 had geen gamefaces en was eigenlijk heel leeg door deze korte development periode waardoor PES2015 als de eerste titel werd gezien waar een beetje op gebouwd is. Elk jaar gaat het een stap omhoog en het lijkt elk jaar wel een stuk groter en beter te worden. PES2018 moet drie jaar in development zijn geweest en het begin zijn van een nieuwe driejarige cycle.

PES2018 is in alle opzichten beter dan zijn voorganger. Konami durft weer! En daar ben ik enorm blij mee
Adam Bhatti, de Product Manager voor PES vertelde mij in Juni bij een speelsessie in het Signal Iduna Park in Dortmund dat ze het tempo van de game flink naar beneden hebben gehaald.
Dat kon je meteen merken, pfoe wat was dat even een verschil met PES2017 zijn snellere pace waarbij het grappige is dat PES2017 echt een stuk slomer aanvoelde als PES2016 zijn mega snelle arcade gamespeed. Wat ik het meest opmerkelijk vond is dat Adam zei dat ze op E3 deze slomere snelheid van het spelbeeld hadden ”uitgeprobeerd” bij de massa mensen omdat ze er totaal niet zeker van waren of het in de smaak zou vallen. Zo zie je dus hoe erg voorzichtig ze zijn en hoe graag ze eigenlijk ook een grote groep mensen willen aanspreken.

Maar verrast dat ze waren toen iedereen het helemaal geweldig vond, deze realistische snelheid voor een 10 minuten ingame wedstrijdje werd als heel goed beschouwd en daar is bij PES2018 goed op doorgebouwd.

De gameplay van PES2018 is natuurlijk gebouwd op PES2017 dus zal altijd wat van hetzelfde aanvoelen. Als je toch wat dieper kijkt en dusdanig veel hebt gespeeld zie je dat er zoveel verfijningen zijn dat je hoofd er bijna van explodeert. 100’den nieuwe animaties zijn toegevoegd. De bal is nog vrijer en plakt niet zomaar aan iemand zijn voet en het allerbelangrijkste is dat er goed is gekeken naar hoe een bal beweegt in het echt! Ook als een speler niet goed staat voor een schot is er genoeg variatie en zijn alle trajectories uniek. Een speler kan niet zomaar 180 graden naar achteren pasen en zijn middel breken en ook niet zomaar even draaien en snel weer op snelheid komen. Sommigen zullen dit zien als een beetje tergend omdat ze bijvoorbeeld gewend zijn dat er meer geschaatst wordt op het veld dan dat de footplanting ook echt aanwezig is.


Grafisch gezien is de game echt heel mooi, het Fotorealistische effect van de FOX engine past mooi op een voetbalveld en op de gezichten van de spelers. Nieuw dit jaar is dat er veel meer emotie is toegevoegd aan de spelers wat er echt voor zorgt dat je een gevoel hebt dat echte mensen aan het spelen zijn. Als er een duel is zal men heel erg intens gaan kijken en als je schiet zal de speler lucht uitblazen en mocht het een ‘long shot’ zijn zie je de speler de bal helemaal volgen met de ogen wijd open. Dit soort emoties geven een mooie visuele toevoeging aan het spel. Soms wil een speler nog wel eens een rare grijns hebben op zijn gezicht of is de transitie niet helemaal smooth en switched ie van heel blij meteen naar heel intens in een paar milisecondes. Dat haalt je er toch weer een beetje uit

Heeft de tegenstander een slotje gegeven aan de speler die je hebt gekozen? dan krijg je die speler niet maar een speler die is gekozen als ”grof vuil” door de tegenstander.

Dan gaan we het ook nog hebben over de gamemodes. Weinig veranderd, maar we hebben wel een nieuwe dit jaar. Random Selection Match is een gamemode waar je uit teams kan kiezen en die worden allemaal door elkaar gehaald en daar zal dan een team van worden gemaakt.
Dan kan je ook nog ruilrondes instellen en 1 speler een slotje geven en 1 speler kiezen die je graag wilt. Heeft de tegenstander een slotje gegeven aan de speler die je hebt gekozen? dan krijg je die speler niet maar een speler die is gekozen als ”grof vuil” door de tegenstander. Je moet ook even een shirtje kiezen waar deze willekeurige teams spelen. Zo kan je Van Persie is een Galatasaray shirt hijsen. Best grappig

Natuurlijk heb je ook weer Master League waarbij je een manager kan zijn van een club. Het nieuwe aan Master League zijn wat extra cutscenes, het feit dat je een Challenge mode hebt waarbij je doelen krijgt van de club eigenaar (Die echt heel streng is!) en het transfersysteem is wat veranderd met balkjes die je kan verschuiven voor de transfersom. Waarbij je nu live zelf kan kiezen hoeveel je wilt betalen voor de speler en kan zien hoeveel procent kans er van slagen is. In plaats van hopen dat je assistent een leuk bedrag eruit wilt krijgen en constant vragen om prijsvermindering. Become a Legend is niet veel veranderd, je kan nog steeds je eigen persona naar glorie brengen en natuurlijk heb je ook weer de nodige Champions League en Europa League modes. Je kan ook League mode spelen waarbij je een club pakt en 1 volledig competitie seizoen speelt en je hebt de nodige online modes in Team play lobby, Co-op en natuurlijk Myclub

Online play is helemaal veranderd dit jaar en heeft een overhaul gekregen in de code. Konami snapt ook wel dat als je een leuke playerbase wilt hebben je Online goed zou moeten maken.
Het liep altijd flink achter op wat voor game dan ook maar mede door een Online Beta weet Konami er toch nog wat van te maken.
Samen spelen is het motto, Co-op modussen zijn toegevoegd met 3vs3 en 2vs2 maar ook 2vsCPU kan nog en met team play lobby kan je 11 tegen 11 spelen. Na heel veel potjes te hebben gespeeld kan ik concluderen dat de Netcode zeer stabiel is waarbij de meeste wedstrijden allemaal vloeiend verlopen, zelfs tegen spelers uit zuid amerika op de PC heb ik weinig last van lag.

Op de PS4 is er een region lock dus krijg je sowieso spelers uit Europa, zo lang je tegenstander niet gek op de wifi zit is daar de connectie ook mega stabiel en is het puur genieten om na 12 jaar weer echt 2vs2 te kunnen spelen. Je kan ook clans maken en de leaderboards op gaan wat een fijne verassing is en de langdurigheid nog beter maakt.

Laat deze co-op mode nou ook geintegreerd zijn in Myclub en je hebt een winnaar met social play. Myclub is weer hetzelfde als vorig jaar, Open ballpacks en in een bal zit een random speler die je alsnog kan levelen voor een betere overall, kies een goede manager, zorg voor goede chemistry en gaan met die banaan.

Zo kan Mbappe met zijn 82 overall en nu al mooie stats tot lvl 75 waardoor hij echt een grote potentie heeft

Dit jaar is er een cruciale verandering wat Myclub nog veel leuker maakt. De Max levels waren de vorige versies LVL 50 bij elke speler maar dit jaar verschilt dat.
Spelers uit een zwarte bal kunnen maar tot lvl 50 of lager. Zo kunnen Messi en Ronaldo maar tot ergens in de LVL 30-40, Maar jonge spelers uit een zilvere bal (Lvl 75-79) of gouden bal (Lvl80-84) Kunnen soms wel tot lvl 80 of hoger! Dit zorgt ervoor dat als je er heel veel tijd in stopt je ze net zo goed kan maken en net zo veel aan hebt dan misschien wel een Ronaldo of Messi. Zo kan Mbappe met zijn 82 overall en nu al mooie stats tot lvl 75 waardoor hij echt een grote potentie heeft. Zo heb je het hele jaar een streven als je jonge spelers gaat trainen en houd ook dat weer extra langdurigheid aan het speel plezier.

Licenties zijn altijd een probleem met PES. Konami kan de dingen die er niet inzitten niet aankopen omdat EA exclusiviteit heeft met die competities.
Wat kan Konami doen? 2 of 3 teams per competitie invidueel benaderen en daar een deal mee sluiten. Dat is dus ook gebeurd en Konami heeft nog nooit zoveel partnerclubs gehad waarbij ook ”legendes” uit voor kunnen komen voor de gamemode Myclub.

Als dit je nou echt in de weg zit kan je op de PC altijd nog Mods of nu zelfs option files installeren. Op de PS4 kan je met 3 knoppen een Option file installeren van de community waardoor alles in 1 keer correct is. Het enige is dat als je dit wilt spelen op de Xbox one. Je toch echt daar omheen zou moeten kijken want Microsoft blocked de mogelijkheid om met USB iets te importeren.
Dan zou je dus alles manueel moeten doen met namen, en kan je shirts alleen bewerken met de ingame editor om een beetje dichtbij te komen van de werkelijkheid, tergend werk!

PES2018 is de beste Pro evolution soccer tot nu toe. Keigoede Simulatie driven gameplay met veel plezier er aan vast. Goede sociale modi en offline als vanouds goed maar niet veranderd.
Geweldige Graphics met meer dan 1700 gamefaces super authentiek. Presentatie kan nog een stuk beter en licenties blijven een probleem, maar dat kan je eigenlijk niet afrekenen op KONAMI zelf. Komende jaren gaan ze werken off the pitch ipv on the pitch, en ik ben benieuwd wat voor beefy modi er nog kan komen!

8.8/10



Recent Tweets

Over de Schrijver

Avatar

Discussion

Leave A Comment

Spooky1611 Community Discord

Verder discussiëren?

Gerelateerde berichten

Bedankt voor het lezen. Misschien vind je deze berichten ook leuk